Głównym celem reklamy jest oczywiście nakłonienie klienta do zakupu oferowanego produktu czy skorzystania z usługi. Niezależnie od tego, w jakiej branży funkcjonujesz i jaki produkt chcesz sprzedać – kluczem do tego jest dobry tekst reklamowy. Jak go napisać? Niestety, nie ma na to jednego, sprawdzonego przepisu. Są jednak tzw. formuły copywriterskie, które pomogą Ci skutecznie sprzedawać słowem.
Krok pierwszy – funkcja
Najważniejszym elementem przed przystąpieniem do działania jest zrozumienie funkcji i mechanizmu reklamy. Najogólniej rzecz ujmując, dobra reklama musi kolejno:
– zwrócić uwagę adresata i zainteresować go;
– zatrzymać i zachęcić do zapoznania się z ofertą;
– przekonać do wykonania założonej przez Ciebie akcji.
Z tego powodu inaczej należy skonstruować nagłówek, tekst główny (Body Copy), a jeszcze inaczej wezwanie do działania (Call To Action).
Krok drugi – brief własnej marki
Zanim zabierzesz się do pisania tekstu reklamowego, musisz zastanowić się, kim jest Twoja grupa docelowa, jakie cechują ją zachowania, czym wyróżnia się Twoja marka, jakie ma słabe strony oraz jakie jest Twoje otoczenie rynkowe. Gdy ustalisz już to wszystko, możesz przejść do wyboru odpowiedniej dla Ciebie formuły copywriterskiej.
Oto najpopularniejsze:
- AIDA – najpowszechniejsza metoda. Nazwa opisuje jej konstrukcję:
Attention – zwrócenie uwagi
Interest – wzbudzenie zainteresowania
Desire – pragnienie, które tekst musi wzbudzić w odbiorcy
Action – reakcja, jaką chcemy wywołać
- 4P – udoskonalona wersja AIDY
Promise – pozyskaj uwagę obietnicą
Picture – pokaż zalety płynące ze skorzystania z Twojej usługi
Proof – poprzyj swoje stanowisko dowodami (np. procentem zadowolonych użytkowników)
Push – popchnij to skorzystania z oferty
- PAS – klasyczna i uniwersalna. Tę formułę najczęściej spotykamy w reklamach leków 😉
Problem – zasygnalizuj problem
Agitate – wzbudź emocje (ale nie przesadź). Pokaż, że zasygnalizowany problem bardzo utrudnia wiele spraw.
Solution – pokaż rozwiązanie, którym jest oferowany przez Ciebie produkt
- BAB – metoda „przed” vs. „po”. Tę metodę najłatwiej zaobserwować w reklamach dietetyków czy trenerów personalnych.
Before – pokaż sytuację przed skorzystaniem z Twojej oferty
After – pokaż sytuację po skorzystaniu z Twojej oferty
Bridge – połącz rezultat ze swoim produktem
- NO PROBLEM – metoda, która wymaga ogromnej wiedzy zarówno na temat swojego produktu/usługi, jak i grupy docelowej, gdyż polega po prostu na odpowiedzi na pytania, które mogą nurtować klienta, czyli:
– czy mam na to czas?
– czy mam na to pieniądze?
– czy jest mi to potrzebne?
– czy mi to pomoże?
I co? To nie takie trudne, prawda? 😉
Owocnej sprzedaży!
M.M.