Słownik marketingowych pojęć, czyli skróty, które musisz znać

Kategorie Reklama, Social media

Akronimy, skróty i różnego rodzaju zapożyczenia z języka angielskiego wątpienia na dobre zakorzeniły się w naszej codziennej mowie.

O ile niemal każdy rozszyfruje „LOL”, czy „OMG”, początkujący w branży marketingu, czy reklamy mogą mieć często kłopot ze zrozumieniem, co starszy kolega miał na myśli 😉 To właśnie marketingowcy szczególnie upodobali sobie anglojęzyczne wtrącenia i skróty, które prędzej czy później należy poznać. Poniżej zebraliśmy kilka najważniejszych.

 

ATL (Above The Line) – strategia marketingowa, oparta na środkach masowego przekazu (radio, telewizja, prasa). W ATL ciężko przewidzieć, do jakiego odbiorcy dotrze reklama.

B2B (Business To Business) – relacja typu firma-firma, określająca transakcje prowadzone są pomiędzy dwiema firmami.

B2C (Business To Consumer) – relacja typu firma-klient indywidualny. Transakcje prowadzone są pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem.

BR (Bounce Rate) – jeden z mierników marketingowych. Określa odsetek osób odwiedzających witrynę, które opuszczają ją po przejrzeniu jednej strony. Dostępny w raportach Google Analytics.

BTL (Below The Line) – wszelkie działania reklamowe skierowane do konkretnego odbiorcy, który potencjalnie może być zainteresowany produktem. Grupa odbiorców reklamy opartej na BTL jest węższa niż w przypadku ATL.

CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie reklamy, czyli jeden ze wskaźników efektywności działań marketingowych.

CPL (Cost Per Lead) – koszt pozyskania lead’a względem całej kampanii lub działań. Reklamodawca ponosi koszt tylko za osobę, która pozostawiła swoje dane, maila, czy numer kontaktowy.

CPM (Cost Per Mile) –  koszt dotarcia do tysiąca odbiorców reklamy, obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny.

CTA (Call To Action) – wezwanie do działania. Zwrot mający natychmiastowo wpłynąć na odbiorcę i zachęcić go do wykonania konkretnej akcji (zakupu, kliknięcia w link, zapisania się do newslettera).

CTR (Click Through Rate) – współczynnik określający efektywność reklamy. Oznacza stosunek liczby kliknięć reklamy, do liczby jej wyświetleń.

CV (Customer Value) – wartość dla klienta. Miernik wartości produktu lub usługi z perspektywy konsumenta.

DM (Direct Message) – wiadomość prywatna, dotyczy głównie Instagrama i Twittera.

FMCG (Fast Moving Consumer Goods) – szybkozbywalne produkty. Termin dotyczy dóbr, które są najczęściej kupowane, po względnie niskich cenach np. artykuły spożywcze.

KAM (Key Account Manager) – kierownik ds. kluczowych klientów.

KPI (Key Performance Indicators) – wskaźniki określające stopień realizacji założonych celów i zadań.

OR (Open Rate) – wskaźnik otwarć wiadomości e-mail. Stosunek wyświetleń, do liczby wysłanych maili.

PPA (Pay Per Action) – jeden z modeli rozliczenia reklamy. Polega na płatności jedynie za wykonanie danego działania np. kliknięcie w link, czy zainstalowanie aplikacji.

PPC (Pay Per Click) – model rozliczania reklam. Polega na płatności za kliknięcie reklamy, nie za jej wyświetlenie.

PV (Page View) – pojedyncze przeładowanie strony www.

RFQ (Request For Quotation) – zapytanie o wycenę.

ROI (Return On Investment) – zwrot z inwestycji. Termin ten określa efektywność działania przedsiębiorstwa lub osobnego projektu. Przedstawiany jest zazwyczaj w postaci procentów jako stosunek przychodów, do poniesionych kosztów inwestycji.

ROMI (Return On Marketing Investment) – zwrot z inwestycji w marketing.

ROPO (Research Online, Purchase Offline) – wyszukaj w internecie, kup w sklepie. Jest to model zachowania klientów, którzy przed zakupem w sklepie stacjonarnym szukają informacji online (opinie, fora internetowe, recenzje).

RTM (Real Time Marketing) – jedna ze strategii marketingowych, polegająca na działaniu „tu i teraz”. RTM reaguje błyskawicznie na aktualne wydarzenia i wiadomości, sprytnie wykorzystując ich potencjał marketingowy.

SEM (Search Engine Marketing) – marketing w wyszukiwarkach internetowych.

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Celem SEO jest osiągnięcie przez daną stronę www najwyższej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

SM (Social Media) – media społecznościowe, gdyby ktoś miał jeszcze wątpliwości 😉

UV (Unique Visitor) – unikalny użytkownik odwiedzający stronę internetową.

UX (User Experience) – doświadczenie użytkownika. Termin określa wrażenia użytkownika, towarzyszące korzystaniu z produktu (strony www lub aplikacji). UX design to projektowanie produktu cyfrowego w taki sposób, aby był on jak najbardziej intuicyjny i prosty w obsłudze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *