Akronimy, skróty i różnego rodzaju zapożyczenia z języka angielskiego wątpienia na dobre zakorzeniły się w naszej codziennej mowie.
O ile niemal każdy rozszyfruje „LOL”, czy „OMG”, początkujący w branży marketingu, czy reklamy mogą mieć często kłopot ze zrozumieniem, co starszy kolega miał na myśli 😉 To właśnie marketingowcy szczególnie upodobali sobie anglojęzyczne wtrącenia i skróty, które prędzej czy później należy poznać. Poniżej zebraliśmy kilka najważniejszych.
ATL (Above The Line) – strategia marketingowa, oparta na środkach masowego przekazu (radio, telewizja, prasa). W ATL ciężko przewidzieć, do jakiego odbiorcy dotrze reklama.
B2B (Business To Business) – relacja typu firma-firma, określająca transakcje prowadzone są pomiędzy dwiema firmami.
B2C (Business To Consumer) – relacja typu firma-klient indywidualny. Transakcje prowadzone są pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem.
BR (Bounce Rate) – jeden z mierników marketingowych. Określa odsetek osób odwiedzających witrynę, które opuszczają ją po przejrzeniu jednej strony. Dostępny w raportach Google Analytics.
BTL (Below The Line) – wszelkie działania reklamowe skierowane do konkretnego odbiorcy, który potencjalnie może być zainteresowany produktem. Grupa odbiorców reklamy opartej na BTL jest węższa niż w przypadku ATL.
CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie reklamy, czyli jeden ze wskaźników efektywności działań marketingowych.
CPL (Cost Per Lead) – koszt pozyskania lead’a względem całej kampanii lub działań. Reklamodawca ponosi koszt tylko za osobę, która pozostawiła swoje dane, maila, czy numer kontaktowy.
CPM (Cost Per Mile) – koszt dotarcia do tysiąca odbiorców reklamy, obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny.
CTA (Call To Action) – wezwanie do działania. Zwrot mający natychmiastowo wpłynąć na odbiorcę i zachęcić go do wykonania konkretnej akcji (zakupu, kliknięcia w link, zapisania się do newslettera).
CTR (Click Through Rate) – współczynnik określający efektywność reklamy. Oznacza stosunek liczby kliknięć reklamy, do liczby jej wyświetleń.
CV (Customer Value) – wartość dla klienta. Miernik wartości produktu lub usługi z perspektywy konsumenta.
DM (Direct Message) – wiadomość prywatna, dotyczy głównie Instagrama i Twittera.
FMCG (Fast Moving Consumer Goods) – szybkozbywalne produkty. Termin dotyczy dóbr, które są najczęściej kupowane, po względnie niskich cenach np. artykuły spożywcze.
KAM (Key Account Manager) – kierownik ds. kluczowych klientów.
KPI (Key Performance Indicators) – wskaźniki określające stopień realizacji założonych celów i zadań.
OR (Open Rate) – wskaźnik otwarć wiadomości e-mail. Stosunek wyświetleń, do liczby wysłanych maili.
PPA (Pay Per Action) – jeden z modeli rozliczenia reklamy. Polega na płatności jedynie za wykonanie danego działania np. kliknięcie w link, czy zainstalowanie aplikacji.
PPC (Pay Per Click) – model rozliczania reklam. Polega na płatności za kliknięcie reklamy, nie za jej wyświetlenie.
PV (Page View) – pojedyncze przeładowanie strony www.
RFQ (Request For Quotation) – zapytanie o wycenę.
ROI (Return On Investment) – zwrot z inwestycji. Termin ten określa efektywność działania przedsiębiorstwa lub osobnego projektu. Przedstawiany jest zazwyczaj w postaci procentów jako stosunek przychodów, do poniesionych kosztów inwestycji.
ROMI (Return On Marketing Investment) – zwrot z inwestycji w marketing.
ROPO (Research Online, Purchase Offline) – wyszukaj w internecie, kup w sklepie. Jest to model zachowania klientów, którzy przed zakupem w sklepie stacjonarnym szukają informacji online (opinie, fora internetowe, recenzje).
RTM (Real Time Marketing) – jedna ze strategii marketingowych, polegająca na działaniu „tu i teraz”. RTM reaguje błyskawicznie na aktualne wydarzenia i wiadomości, sprytnie wykorzystując ich potencjał marketingowy.
SEM (Search Engine Marketing) – marketing w wyszukiwarkach internetowych.
SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Celem SEO jest osiągnięcie przez daną stronę www najwyższej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
SM (Social Media) – media społecznościowe, gdyby ktoś miał jeszcze wątpliwości 😉
UV (Unique Visitor) – unikalny użytkownik odwiedzający stronę internetową.
UX (User Experience) – doświadczenie użytkownika. Termin określa wrażenia użytkownika, towarzyszące korzystaniu z produktu (strony www lub aplikacji). UX design to projektowanie produktu cyfrowego w taki sposób, aby był on jak najbardziej intuicyjny i prosty w obsłudze.